Twisted Turkey - Reisverslag uit Foça, Turkije van Loony Leonie - WaarBenJij.nu Twisted Turkey - Reisverslag uit Foça, Turkije van Loony Leonie - WaarBenJij.nu

Twisted Turkey

Door: LoonyLeonie

Blijf op de hoogte en volg Loony

07 Oktober 2011 | Turkije, Foça

Merhaba lieve lezers!


"Huh zit je nou nog n Turkije?" hoor ik je denken.. "Had jij niet allang in Nepal moeten zijn?"
Ja, dat was ook de bedoeling.. maar ik ben in Turkije blijven plakken.. En in onderstaand verhaaltje zul je misschien wel begrijpen waarom :)

Ten eerste vind ik Istanbul te gek.. Het is lekker bruisend, vol leven en er zijn genoeg bezienswaardigheden..
Het hele cultuurtje doet me wel een beetje aan India denken.. dus het is een mooie opwarmer voor de wervelstorm de me in India/Nepal te wachten staat..
Veel dngen komen wel overeen.. de tapijt en sjaal verkopertjes, het openbaarvervoer systeem, de thee die je overal moet drinken en natuurlijk het gezwans van kansloze mannen..

Ze kunnen best vervelend zijn die kansloze mannen en ik loop er dan ook vaak van weg.. Want ik ben ondertussen geloof ik al 6x ten huwelijk gevraagd..
En soms gaat het ze echt maar om 1 ding.. nou zijn de Turken wel lekker direct en eerlijk, maar kom op zeg denkt n kerel strak in pak nou echt dat ie mij in bed kan krijgen met "what a beautful blue eyes", terwijl mijn ogen toch echt alles behalve blauw zijn hahaha...
Ik dacht een oplossing te hebben gevonden voor het slap gelul van die arme mannen, een MP3 speler!
Het werkt grotendeels van de tijd wel hoor, maar er zitten natuurlijk altijd figuren bij de gewoon de oordopjes uit je oor trekken en als nog hun oh zo dringende vraag moeten stellen; "miss, miss, where are you from?"
Gelukkig kan ik er achteraf altijd wel om lachen.. En snappen ze een 'Nee' ook wel..
Ergens kwam ik een poster tegen met 'In Istanbul everybody is beautful' en hij klopt wel eigenlijk..

Het weekend in Istanbul zorgt ook wel voor grappige taferelen trouwens.. Natuurlijk is de stad al overdonderd door toeristen uit alle landen ter wereld (en uiteraard zorgen de japanners weer voor het grootste deel) maar in het weekend zijn er ook veel Turkse toeristen.. Waardoor het straatbeeld n beetje veranderd, ineens zijn overal Turkse vlaggen te koop en lopen er iets meer burka's rond dan normaal.. (En normaal zijn het er echt niet veel, in Tilburg Noord zie je er meer volgens mij) Maar de vrouwen in burka gaan natuurlijk wel met de mode mee als ze naar de grote stad gaan, dus zetten ze een grote fancy zwarte zonnenbril op.. Ziet er apart uit moet ik zeggen.. Maar of het nou stijlvol is?
Het mafste is nog dat de dochters er naast lopen op hoge hakken en korte rokjes met uiteraard geblondeerd haar..

Istanbul heeft een wijk, Taksim, die helemaal niet aanvoelt als Turkije.. Alle haren zijn blond, de kleren modieus en de gigantsche winkelstraat zou net zo goed n Parijs of Barcelona kunnen zjn..
Naast de winkelstraat zijn de clubs, en daar wordt meer gezopen dan in een uitgaanswijk in Nederland denk ik.. Alleen zijn de prijzen ietsjes hoger..
Toch besloten ik en Rob (ja die was ook nog n Istanbul) om eens op stap te gaan in deze uitgaanswjk.. Er zou namelijk een goa feestje zijn zag k op internet..
Nou ja, feestje.. Er waren misschien 20 mensen, en omdat de organistatie het allemaal maar nix vond ging om 1 uur de muziek uit en kreeg iedereen zn geld terug..
Ondertussen hadden ik en Rob de Efes al uitgeprobeerd en hingen we een beetje buiten te lullen met een paar van de 20 mensen.. Dus vonden we het niet zo erg..
Tijdens het lullen buiten ontmoette we Tim, een jongen uit een klein dorpje ergens in Turkije die op jonge leeftijd het moslim gebeuren is ontvlucht en terecht is gekomen n Istanbul bij punkers/metalheads en uit endelijk bij goa.. We hadden dus meteen een klik, en daarbij kwam ook nog eens dat we zijn vriendin op een festival n Kroatie hadden ontmoet.. Dus met deze Tim (wat trouwens een afkorting is van zijn Turkse naam) telefoon nummers uitgewisseld en de dag later nog eens afgesproken..

De dag later kwamen we dus terecht in een soort huisfeestje waar een man of 25 rond hing, een muziekje op de achtergrond was en een biertje werd gedronken..
Was allemaal heel gezellig, alleen jammer dat ik en Rob geen turks verstaan en al snel op elkaar aangewezen waren.. Toen de Tim naar een soort cafe ging waar ze dubstep draaide zeiden we uiteraard geen nee, en zo kwamen we weer op Taksim terecht en dit keer op een dubstep feestje..
Ook hier waren niet veel mensen maar er werd wel gedansd en de sfeer was echt wel tof.. Op het einde draade ze zelfs slechte goa, dus was het feestje helemaal zo slecht nog niet haha..
Ook hier moest ik natuurljk weer een sociale kameleon zijn en mensen ontmoeten..
Ik kwam 3 leuke kerels tegen waar k uitendeljk mee naar huis ben gegaan voor nog een biertje..


En het was best gezellig, dus de dag erna vroegen ze of ik niet bij hun wilde logeren in plaats van in een hostel..
Nou dat wilde ik wel.. Hun appartement is nameljk mega groot, en ze hebben een zwembad n de tuin! (Wie heeft er nou een prive zwembad in Istanbul!) Wat wil k nog meer?
Het grote appartement met zwembad komt omdat een van de jongens een beetje een rijkelui kindje is, en daarnaast is hij bezig met streetart (workshops enz).. een andere jongen studeerd beeldende kunst ofzo aan de universiteit en de laatste is advocaat.. Alle 3 de kerels zijn super tof dus en lekker openminded.. Oh ja, en ze hebben ook nog eens een super toffe hond haha..
Nou ik ben dus dezelfde dag nog uitgecheckt bij mijn hostel en 'verhuisd' naar de wijk Bostanci.
Bostanci is wel een beetje een kakkerdekak wijk met winkels van Rolex, Dolce & Gabana, Louis Viton, enz.. Maar daar door wel lekker rustig, en uiteraard is het appartementje maar 1 straat over steken en je bent op een boulevard aan de zee..
Het enige nadeel is dat Bostanci aan de Azie kant van Istanbul ligt en als ik een beetje sightseeing wilde doen, ik soms 1,5 uur onderweg was om n het touristengedeelte te komen (Istanbul is grooooot!) Maar de route er naar toe vond ik altijd wel leuk, ik kon namelijk met een minibusje gaan en lekker de hele stad bekijken en de Bosporus oversteken over de bekende brug.. Of ik kon een stukje met de tram gaan en dan de Bosporus naar Europa oversteken met een 'seabus' ..

Nou omdat ik dus in een gratis appartementje zat en ik het idee kreeg dat er nog veeeel meer Turkije te zien was dan alleen Istanbul heb ik mijn ticket naar Nepal omgeboekt, en besloten 10 dagen later te gaan..
En omdat ik nu langer bleef kon ik afgelopen zaterdag naar het streetart festival wat een van mijn huisgenootjes organiseerde..
Ik had geen ideeee van wat me te wachten stond, dus toen ik zaterdag ineens voor een duur en fancy museum stond voelde ik me wel een beetje raar in mijn hippiekleertjes..

Gelukkig kregen we 2 uur lange toffe flimpjes te zien over streetart door de jaren heen en daarna nog een beetje suf gezwam en museum gedoe..
Achteraf gingen we met een man of 8 uit eten, en kwam ik tegenover een 72 jaar oude man uit Zweden te zitten die de hele wereld met een backpack rondgereist had. (en nog steeds reist)
Hij had echt supertoffe verhalen, en achteraf zei hij 'but there is so much more to discover' .. Dus voor mij wel een motivatie dat ik met iets goeds bezig ben nu.. :)
Na het streetart festival ben ik met een Oostenrijker op stap gegaan en zijn we terecht gekomen in een metalkroeg waar we ons hebben volgegooid met Efes (lang leven het Turkse bier) en hebben staan headbangen tussen de Turkse metalheads terwijl er een super goede coverband aan het spelen was.

De zondag was het natuurlijk een brakke bankhang dag met nekpijn, en zo kwam het dat ik nog steeds Istanbul niet uit was ondanks mijn wilde plannen om meer van Turkije te zien.. Maar maandagavond ben ik dan toch maar in een bus gesprongen naar Fetihye om naar Kabak Beach te gaan..
Kabak beach is een prachtig stukje aarde, beter google je het even ;), en het was echt super chill vergeleken met de grote stad..
Ik had een super cute hutje wat ze 'bungalow' noemde, op 100 meter van het strand met een mega lounge tuin en een zwembad (uiteraard) voor een redelijke prijs en daarbij zat ook nog eens super lekker (en veel!) ontbijt plus avondeten.. Dat was dus wel een paar daagjes lekker heaven on earth..
Donderdagochtend besloot ik de berg weer terug op te gaan klimmen (want je kan alleen op het strand komen met een jeep of lopend) om eens richting Izmir te gaan. Maar toen ik mijn tasje had ingepakt stond er ineens n jeep met 4 kerels er in, dus automatisch kwam er een vraag naar boven geborreld "can i come with you?" en natuurljk zeiden ze geen nee en hoefde ik lekker de berg niet op te klauteren..
Eenmaal terug in Fetihye bleek dat ik de bus naar Imzir net gemist had en dat ik nog 1,5 uur moest wachten.. En toen dacht ik aan de lift n de jeep, en besloot ik een stukje karton te pakken en er met een stift 'Izmir' op te schrijven en langs de kant van de weg te gaan staan. (Wel nadat ik mijn Turkse huisgenootjes en Tim had gebeld om te vragen of het wel veilig was)
Nou binnen 10 minuten zat ik in een werkbusje met een toffe kerel, die me vol wilde stoppen met bananen, appels, koekjes enz en me uit eindelijk nog heeft getrakteerd op een thee. Hij heeft me bij Mugla afgezet en daar heb ik nog geen 3 minuten moeten wachten op een volgende lift naar Izmir. En toen zat ik ineens n een super snelle dikke BMW met een zakenballetje die ook al eten en drinken voor me ging kopen bij een tankstation haha.. (Terwijl ik gewoon een tas met eten en drinken bij had hoor)
In Izmir heb ik een gratis busrit naar het busstation van een toffe buschauffeur gehad de aan zn dienst moest beginnen (en ik wilde hem echt wel iets betalen haha), en op het busstation wat echt gigantisch is, heb ik tussen de 190 opstap punten even moeten zoeken naar de bus naar Eski Foça..


En daar ben ik nu dus, Eski Foça.. Want vanavond is hier namelijk een goa feestje...

Dit feestje wordt wel wat groter dan die in Istanbul, er zijn al zon 600 aanmeldingen op faceboek namelijk..
Gisteren ben ik door Tim en zijn vriendinnetje (die ik al in Kroatie had ontmoet) opgehaald van het busstation en mee genomen naar de camping waar het feestje is.. Er was al een man of 30 aanwezig, en dus al gezellig... En omdat ik natuurlijk geen tent bij had kreeg ik een tent en een matras en heb ik heerlijk geslapen..
Vanmorgen zag ik pas echt hoe de locatie eruit zag, en het kan wel in de top 10 van tofste feest locaties ooit! Het is in de bergen aan een prive strandje! Whoehoeee!!

Nou lieverds, ik ga hier het stadje nog een beetje verkennen en dan lekker stuiteren aan het strand vanavond! Met morgen een frisse ochtendduik voor ik weer richtng Istanbul vertrek...

Live yours dreams, dont dream your life!


ps.. Bij de vorige 2 verslagjes heb ik wat foto's gezet.. xxx

  • 07 Oktober 2011 - 12:26

    Mama:

    ja wat moet je hier allemaal op zeggen.
    je zit bijna met open mond te lezen.
    en ik geloof dat je die laatste zin al aardig naleeft, toch?
    nou pas goed op jezelf en geniet van alle leuke dingen die je meemaakt.
    ciao xxx mama anti en mika

  • 07 Oktober 2011 - 12:47

    Broertje Guido:

    Hoe vettttttttttttttttttttttttttt!!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loony

Actief sinds 19 Sept. 2011
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 24431

Voorgaande reizen:

26 Maart 2015 - 05 April 2020

Go with the flow (wand) ! ;)

10 Juni 2011 - 03 Februari 2012

Loony's adventures

26 April 2012 - 30 November -0001

Loony to India

Landen bezocht: